Kanceláře se konečně přizpůsobují lidem. Ne naopak.

„V kanceláři jsme lidem dali ping-pongový stůl, motivační citáty na zeď a ovoce do kuchyňky a ono to pořád nefunguje.“ Proč nestačí na jedno místo seskládat osvědčené ingredience z jiných receptů a z toho uvařit skvělou kombinaci kancelářských prostor pro naši firmu, kde lidé budou nadšení? Proč je pracovní prostředí pro lidi tak důležité? Jak ovlivňuje jejich well-being a produktivitu? To jsou otázky na které se pokusím odpovědět v následujícím článku.

Text: Ivo Hrdina/JuiceUP

Dle průzkumů britské Arlington research z loňského roku víme, že 4 z 5 zaměstnanců jsou přesvědčeni, že pracovní místo má přímý dopad na jejich duševní zdraví. Právě tématu duševního zdraví zaměstnanců se oprávněně dostává více a více pozornosti. Každý z nás stráví za život prací průměrně 80tisíc hodin času a to, jak se u toho cítíme, je zásadní nejenom pro náš výkon, ale bez přehánění i pro celou naši společnost. Několik čísel z Velké Británie na podporu tohoto tvrzení: přes půl milionu zaměstnanců trpělo v roce 2017 příznaky nadměrného stresu, úzkosti či deprese v souvislosti s výkonem práce v jejich zaměstnání. Britská ekonomika v důsledku této absence přišla o 15,4 milionu liber a náklady na péči o duševní zdraví v celé Británii dosáhly 70 bilionů liber.

coworking
Motivačních citátů není nikdy dost

Zaměstnanci mají zároveň dle Arlington research pocit, že jejich zaměstnavatelé do pracovního prostředí neinvestují dostatečně, 68% zaměstnanců by se cítilo více doceněno, kdyby zaměstnavatel učinil jejich kanceláře hezčí a příjemnější. To, že má pracovní prostředí výrazný vliv na well-being zaměstnanců a tím na jejich produktivitu již v dnešní době není v kategorii „zda je to pravda“, ale „jak moc je to pravda“. Pokud svoji práci děláme rádi a cítíme se u toho dobře, je vysoce pravděpodobné, že i pracujeme, jak nejlépe dovedeme.

coworking
Stres, úzkost a deprese jsou se světem práce stále více spojovány

Ovšem pokud jsme v kůži zaměstnavatele, jak se správně rozhodnout ohledně ideálního pracovního prostředí a jak vytvořit prostředí, kde lidé budou rádi a tedy dobře pracovat? Odpověď se neskrývá v množství ping-pongových stolů v kanceláři, motivačních citátů na zdi ani v množství druhů ovoce neustále dostupného v kuchyňce. Ideální pracovní prostředí nevychází z žádné obecně platné šablony. Jde totiž vždy v prvním kroku o důkladné poznání lidí, kteří kanceláře obývají a následném promítnutí jejich potřeb do prostoru kanceláří.

Jednou z cest k poznání potřeb je definování společných firemních hodnot všemi zaměstnanci. Proč tomu tak je říká ve svém výroku izraelský psycholog Shalom H. Schwartz: „Když přemýšlíme o našich hodnotách, přemýšlíme o tom, co je pro nás v životě opravdu důležité.“. Mít své firemní hodnoty definované je dnes již skoro standardem a jejich grafická podoba často zdobí firemní zasedačku nebo vstupní recepci. Vědí ale lidé skutečně, co jednotlivé hodnoty znamenají? A poznají, jak se promítají do každodenního života?

coworking
Osobní hodnoty moho být tím správným začátkem k poznání potřeb zaměstnanců

Pro ilustraci aplikace firemních hodnot v kancelářském prostředí využiji příkladu z tvorby Workspace strategie pro jednoho z našich klientů v letošním roce. Zadání znělo: Chceme udělat kanceláře příjemnější pro zaměstnance, aby se v nich cítili lépe a proto i lépe pracovali. Začali jsme definicí hodnot a potřeb lidí, kteří kanceláře obývají na společném workshopu. Rychle jsme identifikovali základní hodnotu klienta nazvanou „Soudržnost“ a při diskuzích si upřesnili, co přesně v praxi znamená. Hodnotu jsme aplikovali do strategie až po výsledný spaceplan připravený architektem. V tomto případě klient postrádal v srdci své kanceláře „Polosoukromou zónu“ pro neformální posezení a malé pracovní meetingy, oddělenou pomocí lamelové „vizuální“ stěny. Chybělo i několik drobných detailů typu – nástěnek, popisovatelných ploch a designových doplňků.

Kolik takovýchto zdánlivě drobných detailů-řešení by udělalo podobně signifikantní rozdíl v našich kancelářích? I ping-pongový stůl nebo citát na zdi takovými detaily mohou být. Musíme však dobře vědět, že jsou to ty pravé detaily do naší mozaiky. Při zařizovaní kancelářských prostor potřebujeme znát potřeby našich lidí a vědět, že prostor je s nimi v souladu. V opačném případě riskujeme zklamání na obou stranách.

Tento text byl poprvé publikován a vznikl pro účely publikace BNP Paribas Real Estate - Office Occupiers Trends