Jak na coworking v korporátu

Nacházíme se v Italské Florencii a renesanční rozkvět společnosti je v plném proudu. Revoluční způsoby zpracování materiálu, designu a filosofických pohledů právě přicházejí na svět v tzv. „bottegas“, ve kterých se scházejí inženýři, matematici, architekti a anatomové společně s malíři, sochaři a dalšími umělci. Tyto „bottegas“ daly světu entrepreneury jako Leonardo da Vinci nebo Sandro Botticelli a můžeme je s nadsázkou považovat za prapředky dnešních coworkingů. Mladšími předchůdci jsou berlínské hackerspace komunity z 90. let minulého století, které inspirovaly coworkingy jako místa pro setkávání freelancerů, entrepreneurů a remote workerů v podobě v jaké je známe dnes.

Text: Jaroslav Plavec/JuiceUP

Kolaborativní spolupráce a střet zdánlivě nesourodých profesionálů přinášelo ovoce v podobě objevných výsledků napříč historií. Utilizovat tento potenciál chtějí také korporace, které si fenoménu všimly díky rostoucímu úspěchu coworkingových center. V současnosti korporace fenoménu coworkingu využívají mnoha způsoby. Každý z nich má své důvody a specifické cíle kterých chce dosáhnout.

coworking
Olomoucký coworking Vault 42 - vítěz Zasedačky roku 2017 v kategorii Malá kancelář

1. Openhouses
Jedná se o víceúčelové prostory, hybridy mezi veřejným coworkingovým prostorem, kavárnou, concept storem a například fab labem. Pořád se však jedná o prostory patřící korporátnímu majiteli a vedené korporátními cíli, byť se tváří více či méně nezávisle. Podobný prostor zaměřený primárně na design a pojmenovaný A/D/O otevřela automobilka MINI v Brooklynu. Název odkazuje na původní designerský tým jejich legendárního auta. Prostor obsahuje navíc venkovní galerii, kde se pořádají pravidelné vernisáže a startup akcelerátor. Korporátních cílů má takovýto prostor více, ale mezi nejhlavnější určitě patří budování „hip“ značky a přilákání lokálních designérů, od kterých mohou zaměstnanci čerpat svěží inspiraci, případně je nalákat do interního týmu. Na podobném principu je založen HanaHaus společnosti SAP v Palo Alto a mezi jeho časté návštěvníky patří i Mark Zuckerberg.

2. Campsites
Jak již název napovídá, jedná se o typ coworkingového prostoru, který se stejně jako tábořiště otevře pouze dočasně a za adhoc účelem. Takovéto prostory nejsou určeny pro veřejnost. Míchají se zde zaměstnanci a externí pracovníci, kteří jsou vybíraní dle specifických cílů. Může se jednat o týmy dodavatele, se kterými zaměstnanci vyvíjejí společný produkt, nebo zde zaměstnanci spolupracující s týmy zákazníka, rychle prototypují a testují. Jsou tak schopni uvést produkty na trh za dobu řádově kratší. V praxi takto funguje campsite AppHaus v Sillicon Valley opět vedený společností SAP, kde jsou sdruženi zaměstnanci, zákazníci a lokální startupy, za účelem testování zákaznického softwaru.

coworking
Olomoucký coworking Vault 42 - vítěz Zasedačky roku 2017 v kategorii Malá kancelář

3. Členství v coworkingových centrech
Pravděpodobně nejrozšířenější jsou členství korporátních zaměstnanců ve standardních coworkingových centrech. Největší světová coworkingová síť WeWork udává, že minimálně 25 % jejich kapacity v současnosti zabírají korporátní klienti, mezi které patří třeba Microsoft, Facebook, Airbnb, Starbucks nebo IBM. Kde se vlastně korporátní zaměstnanci mezi nezávislými profesionály berou a proč je tam firmy posílají? Zaprvé chtějí přilákat nové zaměstnance a uspokojit jejich zvyšující se požadavky na flexibilitu a pestrost pracovního dne. Raději budou pracovat kdykoliv a kdekoliv – z kavárny, na terase, v parku na lavičce – než osm hodin na jedné židli za stejným stolem. Druhý důvod je pragmatismus. A z tohoto pohledu má coworking mnoho výhod. Typické je dočasné umístění remote týmů standardně geograficky rozesetých po celém světě do jednoho prostoru. Tím nakopnete jejich týmovou spolupráci a akcelerujete vlekoucí se projekty. Inovační týmy jsou také častými návštěvníky v coworkingových centrech, kde hledají inspiraci, čerstvé nápady. Mohou zde realizovat ideační a vývojové fáze projektů ve svobodném prostředí mimo svazující strukturu a všeobjímající firemní politiku.

coworking
Olomoucký coworking Vault 42 - vítěz Zasedačky roku 2017 v kategorii Malá kancelář

Byť jsem přístupy kategorizoval, jejich vzájemné hranice se stírají a principy se prolínají. Některé firmy již prvky coworkingu aplikují přímo ve svých HQ. Nicméně pracovní prostředí se skládá z mnoha vrstev, které se prolínají. Design, technologické vybavení, lidské vztahy a organizační struktura se potkávají na jednom místě. Nastavení ideálního mixu může být částečně alchymie, ale hlavně se jedná o poctivou analytickou práci včetně promyšleného a robustního change managementu.

Neexistuje jedna univerzální šablona, jak k implementaci takovýchto prvků do korporátní struktury přistoupit. Vždy se musí úvahy odvíjet od celkové firemní vize a jasných předem definovaných strategických cílů, kterých chceme dosáhnout. Coworking jako designové místo v hipster čtvrti s dostatkem vanilkového latte je pouze částečný obrázek.